Event Marketing, uitverkopen via social media!

Specialist

  • Wesley van Hees

Wil je een event organiseren of doe je dit al jaren? Dan weet je hoe belangrijk social media is (geworden) voor jouw event of festival. Voorheen kwam je een heel eind met traditionele media zoals het drukken van posters en flyers, maar die tijd is voorbij. Event marketing via social media is voor jouw evenement onmisbaar!

Event marketing strategie, waar te beginnen?

Welke berichten moet ik op Facebook en Instagram plaatsen en wat zijn goede tijdstippen voor het posten van mijn berichten op social media? Hoe kan ik potentiële bezoekers overtuigen om een ticket te kopen voor mijn evenement? Dit zijn vragen die wij als event marketing bureau vaak te horen krijgen.

Het belangrijkste is om vooraf een plan van aanpak te maken voor jouw festival marketing strategie. Een contentplanning, opvallend beeldmateriaal, online marketing én een goede website zijn een vereiste voor een succesvol evenement of festival.

Hoe ziet de contentplanning voor events en festivals eruit?

Wij werken zelf met Monday.com als digitale tool voor het beheren van de contentplanning. Zo hebben we een goed overzicht voor alle te plaatsen berichten op social media. Met behulp van de tool kunnen we de content ook opdelen in verschillende fases. 

Over het algemeen heeft ieder event of festival te maken met 6 verschillende fases:

  1. Aanloop naar de start van de kaartverkoop;
  2. De tickets voor het event staan online. Tijd om uit te verkopen!
  3. ‘Lekker maken’ van de (potentiële) bezoekers;
  4. De laatste kaarten gaan in de verkoop;
  5. It’s showtime;
  6. De laatste loodjes, op naar de volgende editie!

Goed beeldmateriaal doet wonderen.

Dat is écht zo! Zonder goed beeldmateriaal, wordt het een lastig verhaal. Door de vele events en festivals moét je tegenwoordig wel opvallen bij jouw doelgroep. De foto’s en video’s zijn daarom ook een ontzettend belangrijk onderdeel van jouw festival marketing strategie.

Investeren in je artwork of huisstijl is daarbij ook belangrijk. Door je ontwerp(st)er te vragen naar een compleet pakket, kan hij of zij ook gelijk alles opmaken en aanleveren. Denk hierbij aan templates voor je social media berichten of advertenties, een opgemaakte nieuwsbrief voor de e-mailmarketing en een webdesign. Zo heb je vanaf dag één alles klaar liggen om te knallen en zo snel mogelijk toe te werken naar je einddoel: uitverkopen!

Op welke social media kanalen is jouw doelgroep actief?

Wie je doelgroep ook is, je vindt ze op social media. De jongste doelgroepen vind je terug op platformen zoals TikTok en Snapchat. Op Instagram zitten daarentegen de wat meer jong-volwassenen.

Ben je op zoek naar de échte volwassenen, als in de 30-plussers? Dan is Facebook je platform. Alleen houd er in dat geval wel rekening mee dat je Instagram niet links laat liggen, want je nieuwe doelgroep komt er al snel aan!

Advertenties via Social Media kanalen zoals Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok & YouTube.

Nu je weet op welke social media platformen jouw doelgroep zich bevindt, is het tijd voor de advertenties. Want heel eerlijk, zonder advertenties wordt het een moeilijke wedstrijd. Organische groei wordt met de dag lastiger, waardoor je slechts een paar procent bereikt van de volgers van jouw social media accounts.

Adverteren op Facebook en Instagram biedt vele voordelen ten opzichte van TikTok, Snapchat en Youtube. Dit omdat je binnen een straal van 1 kilometer rondom jouw event of festival kan adverteren.

Wil je adverteren op TikTok? Hou er dan rekening mee dat je campagnes door het hele land voorbij komen. Wil je ook of juist liever adverteren op Snapchat? Dan moet je minimaal een provincie gebruiken als locatie.

Adverteren op social media, wat zijn de resultaten?

Het voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. Dit in tegenstelling tot offline marketing zoals het plakken van posters of het plaatsen van sandwichborden. Iedere klik, reactie of aankoop is te herleiden en dat maakt het makkelijker om de campagnes, doelgroepen en advertenties bij te sturen.

Website voor mijn event of festival, wat is de beste oplossing?

Als je het ons vraagt, zouden wij gaan voor een WordPress website laten maken. Dit omdat jij als beheerder de WordPress website zelf kan aanpassen. Heel eenvoudig zelfs, helemaal wanneer je de website ‘custom’ laat maken. Dat laatste zorgt er namelijk voor dat jij de website niet kan slopen, volledig aansluit bij het artwork en nog veel meer voordelen.

Wil je meer weten over een WordPress website laten maken, klik dan op de link. Dan vertellen we je graag meer!

Nog een groot voordeel aan het laten maken van een custom WordPress website, is dat we eenvoudig de belangrijkste trackingcodes kunnen installeren. Codes zoals de Facebook Pixel en Google Analytics zorgen er namelijk voor dat de campagnes meetbaar zijn en dat je ook remarketing kan inzetten. Oftewel, advertertenties op social media laten zien aan mensen die de website reeds bezocht hebben.

Event Marketing Bureau, wat kunnen zij voor mij betekenen?

Wij kunnen jou als event marketing bureau helpen met jouw volledige festival marketing strategie. Wij werken dagelijks aan verschillende contentplanningen, plaatsen berichten op social media, maken afbeeldingen op, bewerken video’s, ontwikkelen WordPress websites en ontwerpen volledige huisstijlen. Het enige wat wij niet doen, is het schieten van beeldmateriaal, maar hiervoor hebben wij verschillende partners, die wij ook graag bij jou aansluiten, kosteloos!

Op zoek naar een Event Marketing Bureau voor de marketing van jouw evenement of festival? Wij helpen graag!

Event Marketing Bureau

Door de vele festivals en evenementen, zal je moeten opvallen bij jouw doelgroep. Vaak schiet de online marketing er als eerste bij in in een drukke periode en dit terwijl het juist een belangrijk onderdeel is wanneer je wilt uitverkopen. Door het inschakelen van een marketingbureau die gespecialiseerd is in festivals en evenementen, is er altijd de juiste focus en kennis aanwezig!

Als event marketing bureau zijn wij dagelijks in de weer met advertenties, social media, websites, contentplanningen, strategieën en nog veel meer. Wij weten precies wat er speelt in de vrijetijdsmarkt, wat wel en niet werkt qua campagnes en welke berichten interactie uitlokken bij jouw doelgroep. Je kan zelf gaan knutselen, maar in de meeste gevallen verdienen wij ons geld al snel voor je terug!

Wil je dat wij jouw event marketing strategie uitwerken, of wil je je volledige social media uitbesteden? Afhankelijk daarvan kunnen wij een kostenplaatje voor je opmaken.

Het opmaken en plaatsen van berichten op jouw social media kanalen begint bij €160,- per maand. Wil je er meer? Dan komt daar nog een kleine vergoeding bovenop. Wil je dat wij gaan adverteren op social media, of dat we meer voor jou event of festival oppakken? Stuur ons dan een bericht of geef een belletje!

Wij houden rekening met een termijn van 4 tot 8 weken voor het webdesign en laten maken van een website of webshop.

We zijn trots dat we deze mooie merken onze vrienden mogen noemen.

X

TO THE RESCUE!

Extra handjes (en hersenen) nodig? Geef ons een digitale gil!

    Naam*
    Telefoonnummer*
    Hulp nodig?