Gekke dansjes, rare challenges en duetten met mede gebruikers. Juist ja, we hebben het over TikTok. Alleen al in Nederland staat de teller op 4,5 miljoen actieve gebruikers. TikTok voor bedrijven is dan ook zeer zeker een goede keuze als je de jongere doelgroep wilt bereiken.

Meegaan in de hele happening, of laat je deze ‘TikTok voor bedrijven’ trend toch maar aan anderen over? Wij vertellen je graag de mogelijkheden. Heb je even?

TikTok, wat is dat nou eigenlijk?

Heb je de hele TikTok trend gemist? We zullen je kort even uitleggen wat het is. Een social media app waarin je kort maar krachtige (muziek) video’s kan maken en deze vervolgens kunt delen met de wereld. De video’s hebben een lengte van 3 tot maximaal 15 seconde. Gebruikers van de app kunnen de video’s liken, delen en reacties achterlaten. Mocht het blijken dat je op de ‘For You-page’ terecht komt met je TikTok, kan je zomaar viraal gaan. Extra interessant voor onder andere jouw bedrijf.

Je moet deze app dan zeker ook niet zien als een tijdelijk experiment. Uit de Infographic van SocialPilot komen namelijk de volgende feiten naar boven:

  • Wereldwijd zijn er meer dan 500 miljoen actieve Tiktok gebruikers.
  • De doelgroep hiervan zijn voornamelijk jongeren tussen de 16 en 24 jaar oud (41%).
  • Gebruikers besteden dagelijks gemiddeld meer dan een uur tijd op deze app.
  • 68% van de Tiktokkers spendeert hun tijd door te kijken naar andermans video’s.
  • Meer dan 34% van de gebruikers maakt dagelijks een Tiktok video.

Jouw bedrijf laten shinen op TikTok, dat doe je zo:

Yay! Sinds kort is er ook in Nederland de mogelijkheid om te adverteren via TikTok. Of dit iets is dat bij jouw ‘TikTok voor bedrijven’ past, moet blijken na deze blog. We geven je graag een aantal voorbeelden van advertentie mogelijkheden, maar ook van influencer samenwerkingen in Nederland.

TikTok voor bedrijven: Merken en influencers

Creators zijn dé influencers op TikTok. Een creator kan letterlijk iedereen worden. Wat moet je er voor doen? Unieke video’s bedenken en vervolgens delen op TikTok. Ze beginnen allemaal klein, maar sommige hebben geluk om bekend te worden met een mega bereik. Het is mogelijk om een samenwerking aan te gaan met een creator. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een samenwerking voor een campagne binnen je bedrijf. Dan wordt de content gemaakt door de creator in de stijl van het bedrijf. Voordelen van deze influencers campagne? Je bedrijf op een unieke manier centraal stellen in de video content zonder commercieel te zijn.

Brand Take-over:
Een full-screen advertentie die meteen tevoorschijn komt wanneer een gebruiker de TikTok app opent. Dit kan een statische afbeelding zijn of een video die jou bedrijf of product neerzet. Zo zien de TikTok gebruikers meteen bij het openen met wie ze te maken hebben en wat jij te bieden hebt.

In-feed advertenties (Native advertenties):
Met de TikTok in-feed advertenties worden jouw video’s weergeven in de For You feed. Tijdens het swipen op de TikTok For You-page begint ergens tussendoor in de tijdlijn je advertentie automatisch af te spelen. Het lijkt gewoonweg op de rest van de video’s die je voorbij ziet komen op TikTok. De advertentie mag maximaal 60 seconde duren, maar ze raden een duur van 15 seconde aan.

Topview
De advertentie krijg je te zien wanneer een gebruiker zijn of haar TikTok opent. Dit kan een in-feed advertentie of een video zijn en kan duren tot maximaal 60 seconde. Dit kan door gelinkt worden naar een profiel, website of zelfs naar een challenge. Topview wordt voornamelijk gebruikt om merken te promoten.

Trending gaan? Appeltje, eitje

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om samen met je eigen bedrijf toffe video’s te bedenken en deze te delen op jullie kanaal. We hebben op een rijtje gezet wat de meest trending video’s zijn anno 2020. Licht, camera, actie!

Challenges
Workout challenges als ‘planking’ in je eigen woonkamer, ‘Flip the switch challenge’ waarbij je in een split seconde wisselt van kleding met je partner of ‘the level up challenge’ waarbij je je hond of kat over een steeds hogere toren wc-rollen laat springen. Verzin met je bedrijf een eigen challenge en wie weet gaan jullie viraal.

Duetten
Hiermee maak je een video als reactie op een video van iemand anders. Deze worden vervolgens naast elkaar afgespeeld. Voorbeelden hiervan zijn dat je een dans van iemand na doet, een reactie geeft op de video van de ander of samen een nummer zingt. The battle of the businesses. Ik zeg kom maar door!

Expectations vs. reality
We zijn het er allemaal over eens dat we vaak bepaalde verwachtingen hebben van een product dienst of moment en dat dit vaak mooier blijkt dan dat het daadwerkelijk is. Via TikTok is het een enorme trend om te laten zien wat je verwacht van bijvoorbeeld een bepaald product of een handeling, maar dat het uiteindelijk een enorme flop blijkt te zijn of in het dagelijks leven heel anders gaat. Wat dacht je van: Summer 2020 ‘expectations’ vs. ‘reality’.

TikTok dansjes
Doe je dansie! Dit is het momento. Het puilt letterlijk uit van de welbekende dansjes op TikTok. Geen paniek, er zijn ook voorbeelden voor de mensen die géén Beyoncé moves hebben. Nu denk je misschien, wat heeft dit voor een meerwaarde binnen mijn bedrijf? Je kan bijvoorbeeld laten zien hoe leuk en gezellig jou team is én draagt daarnaast bij aan een teambuilding momentje. Win-win situatie!

Hold up! Think before you act

Allemaal leuk en aardig dat je die jongeren doelgroep easy kan bereiken én dat er veel mogelijkheden zijn via dit platform, maar er zijn een aantal belangrijke vragen die je jezelf vooraf moet stellen als je nadenkt over TikTok voor bedrijven. Bijvoorbeeld: Ga ik hier de doelgroep vinden die bij mijn bedrijf past? Is mijn merk of bedrijf en de boodschap die ik wil over brengen bedoelt voor TikTok? Houd er bovendien rekening mee dat je geen specifieke doelgroepen kunt in- of uitsluiten en dat je boodschap wellicht aan een bredere doelgroep wordt blootgesteld dan je verwacht.

Dus, staan jullie al dansjes te bedenken op de werkvloer, of laten jullie deze trend aan jullie voorbij gaan? Want eerlijk is eerlijk, je moet het goed doen, of je moet het niet doen. Heb je nog vragen aan ons? Geef ons dan een belletje of stuur een bericht!