Jouw telefoon roodgloeiend laten staan door het gebruik van social media? Dat willen we allemaal toch? Social Media voor Restaurants & Eetcafés zijn hedendaags niet meer weg te denken. Steeds meer horecagelegenheden spelen hierop in. Waarom? Daarom! Nee, zonder gekkigheid, ga eens bij jezelf na. Je wilt een avond met je vrienden ergens gaan eten in een restaurant in een onbekende stad. Waar moet je in vredes naam zijn? Het eerste wat je doet is Googlen of je Socials erbij pakken om te kijken wat dé hotspots zijn.

Jij bent niet de enige, want volgens Restaurantmonitor 2020 blijkt dat maar liefst 75% van de gasten Social Media aanwijst als de grootste invloed voor een restaurant keuze.

Daar moét jij als horecaondernemer op inspelen. Hoe doe je dat? Wij geven je graag tips!

Wie is je doelgroep op social media?

De belangrijkste reden dat gasten voor jouw restaurant en/of eetcafé kiezen, is vertrouwen. Jij wilt zelf ook graag weten of de service en de kwaliteit van een horecagelegenheid de moeite waard is om te bezoeken, toch? Je moet men overtuigen en dat kan je op verschillende manieren doen. Het is allereerst belangrijk dat je weet welke doelgroep jouw restaurant en/of eetcafé aantrekt. Zo weet je namelijk welke tone-of-voice je kan gebruiken via je Social Media, maar ook welke content je het beste kan plaatsen. Daarnaast bespaart het ook een hoop tijd en geld binnen je communicatie én kan je je focussen op een bepaalde groep mensen. Hierdoor zal je direct een stijging zien in interactie, omdat de geplaatste content je doelgroep meer aanspreekt.

Waarom je Instagram gebruikt voor je restaurant of eetcafé

Wist je dat van de 17 miljoen Nederlanders ruim 4,9 miljoen een Instagram account hebben? En wist je ook dat zakelijke accounts het via Instagram beter doen dan via Facebook? Ook kan je een business account maken op je Instagram account. Zo heb je extra opties als een contact button en aan de achterkant geeft Instagram je de mogelijkheid om te adverteren. Ook kan je zien wat je bereik is en laten ze zien wat de beste tijdstippen zijn om te posten. Reden genoeg om Instagram te gebruiken om jou restaurant of eetcafé te promoten. Als ondernemer van een restaurant en/of eetcafé is het maar al te belangrijk om een band met je klanten op te bouwen. Want, zoals al eerder benoemt, Social Media voor restaurants en eetcafés zijn the way naar succes. Instagram biedt verschillende mogelijkheden om jezelf als eigenaar optimaal te presenteren.

  • Je Instagram feed
    Hier kan je al je foto’s en/of video’s plaatsen die je aan je klanten wilt laten zien. Dat vinden potentiële klanten fijn, leuk of interessant om te zien als ze jou profiel bezoeken en nog belangrijker: wat willen ze nu écht zien? Dat is voornamelijk afwisseling! Plaats niet alleen foto’s van je visitekaartje of je contact gegevens, maar zorg ervoor dat je een goede balans vindt tussen (professionele) foto’s van seizoensgebonden producten in combinatie met enthousiaste personeelsleden. Of plaats een gedeelte van je menukaart in het juiste formaat of bijvoorbeeld de ‘soep van de week’. Maak het persoonlijk, zodat de klant zich ook écht thuis voelt.
  • Wat zijn stories en hoe gebruik je ze voor je restaurant of eetcafé?
    Stories zijn momentopnames die volgers kunnen bekijken naast de foto’s die je plaats op de tijdlijn. Een story blijft slecht 24 uur zichtbaar en duurt gemiddeld 15 seconde. Een perfecte plek om je kijkers speciale momenten van de dag laten zien, In’s & out’s van jouw zaak, extra aandacht geven aan de weekaanbiedingen of een bepaald gerecht dat in de spotlight gezet mag worden.
  • Highlights van je restaurant of eetcafé
    Instagram highlights zijn hoogtepunten die te maken hebben met je Stories. Deze highlights zijn, als je dat wil, langer dan 24 uur zichtbaar. Dat kan wanneer je de Stories upload in highlights op jouw Instagram profiel. Handig om bijvoorbeeld je menukaart, recensies of aanbiedingen die langer gelden te delen. Zo heb je altijd je belangrijke informatie op je Instagram profiel staan en is het toegankelijk voor potentiële klanten.
  • #Hashtag
    Al jarenlang worden er onder Instagram berichten hashtags gebruikt om de vindbaarheid van je content te vergroten. Wij snappen dat het misschien lastig is om constant goede hashtags te bedenken. Aangezien de Social Media voor Restaurants en/of eetcafés belangrijk zijn in deze tijd, is het een must om vindbaar te zijn. Gelukkig zijn hier handige tools voor die je aardig op weg helpen. Google op hashtags en je krijgt enorm veel websites die je helpen met het bedenken hiervan. Een goed voorbeeld vind je hier. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Social Media voor restaurants, de do’s op een rijtje!

Post regelmatig berichten
Zorg dat je actief blijft op je kanalen en hier een goede balans in vindt. Plaats niet zoveel dat je volgers dingen missen of overspoeld worden met informatie, maar plaats ook niet te weinig. Aanbiedingen van 3 weken geleden zijn namelijk niet meer interessant voor de kijker!

Afwisseling in video en foto
Zorg dat je afwisseling hebt in de feed. Plaats tussen al je foto’s eens een video van de gerechten, je personeel, prachtig eetcafé of restaurant.

Dont’s voor je restaurant of eetcafé

Verkeerd formaat foto’s
Zoals je misschien al weet, maakt Instagram gebruik van vierkante foto frames. Aan te raden is dan om foto’s te plaatsen in het formaat 1080 x 1080 pixels. Een Story heeft de beste afmeting wanneer hij wordt geplaatst in het formaat 1080 x 1920 pixels. Niets ziet er namelijk lelijker uit als een menukaart in A4 formaat dat half afgesneden wordt weergegeven.

Slechte foto’s of geen foto’s
Kijkers en (potentiële) klanten willen zien wat je te bieden hebt, en dat wordt anno 2020 niet alleen bepaald door een standaard menukaart.  Je interieur, de gerechten en het personeel zijn belangrijke elementen in jouw zaak. Dit zijn factoren die de sfeer en het vertrouwen van een potentiële klant kunnen winnen. Zorg er dus voor dat je ab-so-luut géén slechte kwaliteit foto’s plaatst waar je de pixels kan tellen of helemaal géén foto’s.

Niet reageren op negatieve comments
Niemand zit te wachten op vervelende of negatieve reacties via social mediakanalen. Toch is het wijsheid om hier in het openbaar op te reageren. Zo laat je zien aan de anderen volgers dat je de klacht professioneel oppakt, eventueel je excuses aanbied en een passende oplossing zoekt.

Conclusie: Met 4,9 miljoen Nederlandse gebruikers is Instagram de plek waar jij je moet promoten om je restaurant en/of eetcafé herkenbaar te maken. Wij denken dat je met deze tips al aardig op weg komt om een ‘killer profiel’ te bouwen. Heb je nog vragen aan ons? Geef ons een belletje, of stuur ons een WhatsApp bericht.