Waarom krijg ik zo weinig likes op mijn bericht? Of, waarom reageert er niemand op mijn posts? Vragen die wij regelmatig krijgen. Natuurlijk, voor een groot gedeelte afhankelijk van je doelgroep. Maar wist je dat de schrijfwijze hier ook (veel) invloed op heeft? In deze blog ‘schrijven voor social media’ leggen we je alles uit!

Ondanks dat ik bij de Nederlandse les nooit een aandachtige toeschouwer ben geweest, heb ik mij het afgelopen jaar verdiept in onze taal en de achterliggende psychologie. Bij mijn opleiding ging het voornamelijk over persoonsvormen en voltooid deelwoorden. Je zal er gerust iets aan hebben, maar ik heb er nooit de essentie van ingezien.

1. De schrijven voor Social Media, mindset

Alles is wervende communicatie en een copywriting mindset gaat je op veel gebieden in je leven helpen. Als je iets gedaan wilt krijgen, iemand wilt aanzetten tot actie of overtuigen van een idee, dan is copywriting een vaardigheid die je wilt beheersen. Als jij toekomstige klanten via tekst wilt overtuigen van jouw waarde, wil je beginnen met het leren van een helpende copywriting mindset.

  • Wie is jouw ideale klant?
  • Wat beweegt hen?
  • Hoe gedragen zij zich?
  • Wat mag je van ze vragen?

Als copywriter wil je jouw ideale klant begrijpen, want je gaat met jouw teksten het gedrag beïnvloeden. Je gaat ze vragen om dingen te doen, en zij gaan alleen dingen doen die zij bereid zijn te doen. Het heeft geen zin om iemand iets te vragen als je al weet dat zij het niet gaan doen. Het is belangrijk om (goed) na te denken over de te plaatsen onderwerpen. Kruip in de huid van de doelgroep en bedenk wat jij zou willen lezen.

2. Doelgroep

Wanneer je gaat schrijven voor social media, maak je de doelgroep zo specifiek mogelijk. Als jij de doelgroep in kaart brengt, is het vinden van onderwerpen en een bijbehorende tone-of-voice stukken gemakkelijker. Om je een voorbeeld te geven van verschillende doelgroepen:

  • Mannelijke voetballiefhebbers tussen de 20 en 35 jaar;
  • Moeders met kinderen van 8 jaar of ouder;
  • Eigenaren van een ICT-bedrijf met meer dan 20 werknemers;

Iemand die aan de beschrijving voldoet zal zich meer aangesproken voelen naarmate de beschrijving specifieker is. Heb je een Facebookpagina die gericht is op moeders, dan zou je je zin kunnen beginnen met: ‘Wij zijn opzoek naar moeders met kinderen van 8 jaar en ouder.’ Wedden dat je CTR (doorklik percentage) stukken hoger ligt dan wanneer je een algemeen bericht plaatst?

Onze doelgroep? ‘Eigenaren die (omzet)groei willen realiseren door middel van online marketing.’

3. Tone Of Voice

Het belangrijkste aan de tone of voice is dat het jouw doelgroep aanspreekt. Als je wilt dat je begrepen wordt, moet je communiceren in de taal van de ontvanger. Niet voor niets spreekt iets jou wel of niet aan. Een klant beslist ook op haar buikgevoel dat ze klant wil worden bij jou. Je hebt als kind je manier van praten geïmiteerd van de rolmodellen in je leven. Je vader, je moeder, opa en oma, broers en zussen, vrienden die over de vloer kwamen. Ik hoop niet dat je royalties betaalt, omdat je hun manier van spreken hebt overgenomen.

De briefafsluiter ‘Met vriendelijke groet’ is ooit door iemand bedacht en daarna door miljoenen geïmiteerd. Dus niets belet jou een eindgroet te kiezen die je niet zelf hebt bedacht, maar wel bij jou past:

  • Proost;
  • Veel plezier;
  • Op jouw succes;
  • Toedels;
  • Mazzel;
  • Boks;
  • Hug;
  • Geniet;

Hopelijk ben je nu een beetje bewust van de vrijheid die je hebt. Grijp je kans om je eigen commerciële stem te ontwikkelen. Durf te imiteren en te experimenteren met stijlonderdelen en je ontwikkelt vanzelf jouw unieke tone of voice. Voor je het weet, schiet je zomaar een unieke eindgroet te binnen.

4. Structuur

Wanneer je via woorden een product, dienst of programma wilt verkopen, is er een bewezen formule die je kunt volgen:

  • Probleem;
  • Oplossing met voordelen;
  • Bewijs;
  • Aanbieding met schaarste;
  • Call to Action;

5. Probleem

Beschrijf het probleem van jouw doelgroep en waarom het zo erg is dat probleem te hebben. Roep een gevoel van urgentie op. ‘Als je dit probleem niet snel aanpakt, ga je er spijt van krijgen.’ Typische problemen zijn: slechte gezondheid, angst, pijn, gevaar, ongemak, sociaal achtergesteld raken, gebrek aan geld, niet geïnformeerd zijn, schaamte, te weinig tijd, te moeilijk, te ingewikkeld, te vies, te duur etc.

6. Oplossing met voordelen

Na de probleembeschrijving geef je hoop op beterschap door te laten weten dat er een oplossing is waarmee de problemen voorgoed verdwijnen of verminderen. Geef een korte omschrijving van jouw oplossing en noem de belangrijkste voordelen in een bulletlijst. Hoe specifieker hoe beter. In plaats van ‘snel’ schrijf je ‘in 2 minuten.’

7. Bewijs

Laat anderen vertellen hoe jouw oplossing hun probleem als sneeuw voor de zon deed verdwijnen en hoe hun leven dankzij jouw oplossing is verbeterd. Bewijs kan ook wetenschappelijk of anoniem zijn, bijvoorbeeld bij medische oplossingen waarvan het gebruik privacygevoelig is.

8. Aanbieding met schaarste

Noem de normale prijs. Maar geef tijdelijk een korting of cadeau bij je aankoop. Zeg dat ze niet langer moeten wachten want de aanbieding eindigt op [datum en tijd] of eerder zodra het laatste exemplaar is verkocht.

9. Call to Action (CTA)

Zeg heel kort, directief en goed zichtbaar – bijvoorbeeld met een knop – welke actie ze moeten nemen om jouw oplossing in bezit te krijgen. ‘Shop’, ‘Meld je aan’, ‘Download’ of ‘Bestel’.

10. Heb één doel

Voor jezelf en voor de doelgroep is het fijn als een bericht slechts één doel heeft. Kopen van een ticket, (of) contact opnemen, (of) bekijk de artiesten, (of) bekijk de FAQ. Dus niet ‘en’. Hoe minder keuzes, hoe minder keuzestress jouw doelgroep ervaart.

11. Wees zuinig met uitroeptekens

Wees zuinig met uitroeptekens bij het schrijven voor social media. Heel weinig mensen weten dit, maar de wereldvoorraad uitroeptekens raakt op. Bewaar de laatste overgebleven uitroeptekens voor situaties waarin ze écht van toepassing zijn. Voor uitroepen:

  • Lang leve de koningin!
  • Hieperdepiep… hoera!
  • HELP!

Een statement zonder uitroepteken is meestal krachtiger. Dus, als je twijfelt… ‘Wel of geen uitroepteken?’ Doe het niet! Dat laatste uitroepteken had ik dus niet moeten doen, zie je? Voor de zin die jou verkoopt is het helemaal uit den boze om een uitroepteken te gebruiken.

12. Gebruik geen afkortingen

Gebruik geen vakjargon bij mensen die dat vakjargon niet begrijpen. Dat is een open deur. Maar afkortingen wil je zelfs niet gebruiken wanneer mensen wél de betekenis van de afkorting begrijpen. Bijv. “Je krijgt t.z.t wel van mij te horen wat mijn e.t.a. is. D.w.z. stuur me geen DM”. Tenzij je ruimtegebrek hebt, vermijd alsjeblieft het gebruik van afkortingen. Je dwingt de lezer onnodig tot langer nadenken over wat je bedoelt.

Een grote uitzondering op deze regel is wanneer een afkorting duidelijker is dan het uitgeschreven begrip. Begrippen zoals:

  • BTW (Belasting Toegevoegde Waarde);
  • SMS (Short Message Service);
  • ZZP (Zelfstandigen Zonder Personeel);

13. Emoji’s

Emoji’s zeggen meer dan 1000 woorden. Wanneer je een lezer een bepaald gevoel wil meegeven, zijn emoticons daar uitermate geschikt voor. Daarbij is het doorklikpercentage ook aanzienlijk hoger wanneer je een emoji gebruikt in je eerste zin. Maar let op: gebruik ze met mate. Berichten met veel emoji’s worden al snel bestempeld als ‘kinderachtig’.

14. Schrijf zoals je praat

Formele schrijftaal is moeilijker te begrijpen dan spreektaal. Een manier om soepel te schrijven voor social media is hardop meepraten terwijl je jouw woorden typt. Pauzes in je spreken kun je in de tekst aangeven door komma’s, witregels, of ‘puntjepuntjepuntje’.

15. Schrijf voor social media, is altijd aan één persoon

Als je schrijft, spreek dan altijd tegen 1 persoon. Gebruik ‘jij’ in plaats van ‘jullie’. Mensen voelen zich veel meer aangesproken als je hen enkelvoudig benadert.

‘Willen JULLIE me helpen?’ vs. ‘Wil JIJ me helpen?’

Als je in de gracht bent gevallen en er staan 20 omstanders toe te kijken terwijl jij verdrinkt, schijn je ook 1 willekeurig persoon te moeten aankijken als je gered wilt worden. ‘Jij daar met die rode trui. Red me!’

16. Schrappen!

Beknopt schrijven voor social media is een kunst op zich. Hieronder een opsomming van 21 woorden die je beter kan vermijden:

  • Terwijl
  • Toen
  • Dus
  • Heel
  • Namelijk
  • Maar
  • Toch
  • Vaak
  • Soms
  • Meestal
  • Uiteindelijk
  • Eigenlijk
  • Feitelijk
  • Zullen
  • Kunnen
  • Moeten
  • Worden
  • Mogen
  • Willen
  • Gaan
  • Kortom

De vrouw was heel slim.
De vrouw was slim.

Helaas hebben wij onze secretaresse Anja moeten ontslaan. Wij zullen haar gaan missen. We betreuren het dat de samenwerking niet langer heeft mogen duren.  

Helaas hebben wij onze secretaresse Anja ontslagen. Wij gaan haar missen. We betreuren het dat de samenwerking niet langer heeft geduurd.  

Korter. Nog korter? MAND! Hou het zo kort mogelijk. Laat de overbodige woorden achterwegen, en je merkt dat je teksten direct krachtiger zijn.

Tot slot.

Wanneer je gebruik maakt van bovenstaande tips, zal je merken dat je berichten stukken krachtiger zijn. Je kan het gebruiken op social media, maar ook voor je e-mailverkeer.

Heb jij zelf ook tips? Neem dan vooral contact met ons op.