Adverteren op TikTok, bereik een jonge doelgroep!

Specialist

  • Stijn de Vaan

Wil jij een jonge doelgroep bereiken om jouw product te verkopen via social media? TikTok advertenties zijn dé manier om jouw doelgroep te bereiken. Met miljoenen gebruikers per dag en een hashtag challenge, gaat jouw bedrijf misschien wel viral!

TikTok, wat voor social media kanaal is het en hoe kan je het inzetten voor jouw product of dienst?

Op 2 augustus 2018 werd het platform gepubliceerd. Korte video’s met veel content gemaakt door de gebruiker. Verschillende hashtag challenges werden gepubliceerd en de term ‘viral gaan’ kreeg al snel een nieuwe betekenis. Mede-hierdoor is het platform razend enthousiast, vooral bij een jongere doelgroep tot 24 jaar.

Adverteren op TikTok, kan dat?

In het buitenland is het al enige tijd mogelijk advertenties te draaien via het platform. TikTok adverteren Nederland is pas mogelijk gemaakt in 2022. Verschillende social advertising bureaus kregen de mogelijkheid om te adverteren. Gelukkig waren wij één van deze bedrijven!

Zo kregen wij de kans om TikTok advertenties uit te proberen. Hierdoor konden wij de mogelijkheden bekijken en uitproberen.

TikTok adverteren, waar moet ik beginnen?

Hieronder een kort stappenplan, voordat je kan starten met adverteren:

  1. Het koppelen van jouw TikTok pagina binnen de Business Manager;
  2. Het aanmaken van een jouw advertentie account;
  3. Het installeren van de TikTok Pixel;
  4. Het creëren van jouw doelgroepen;
  5. De eerste advertenties op TikTok publiceren;

Dit alles kan je doen met behulp van de TikTok Business Manager. Maar inderdaad, dit klinkt heel makkelijk, maar in de praktijk valt het vies tegen. Het zijn namelijk nogal wat stappen, waarbij er veel informatie is weggestopt.

De mogelijkheden voor TikTok advertenties op een rij.

Om zichtbaar te zijn bij de generatie Z doelgroep, biedt adverteren op TikTok de volgende mogelijkheden:

  • Pre-roll advertenties. Dit zijn korte advertenties (3 tot 6 seconden) welke wordt afgespeeld vóór een andere TikTok-video;
  • Verticale advertenties: De advertenties die je bijvoorbeeld ook ziet terugkomen op Facebook en Instagram Story. Verticale advertenties (1080 x 1920 pixels) die maximaal 15 seconden mogen duren. De tekst die je hierbij kan gebruiken is overigens maar heel kort, 150 tekens.
  • Overlay Ads: kleine advertenties, welke boven de video worden geplaatst. Deze zie je ook vaak terug via YouTube, met behulp van Google Ads;
  • Filters: Creatieve manier om jouw merk te laten delen door de jongere doelgroep. Deze zijn overigens niet nieuw, Je kan ze herkennen vanuit Snapchat en Instagram.

Zijn er tips & trucs voor het adverteren op TikTok?

De beste tip die wij kunnen geven, is om de TikTok Pixel te installeren. Zonder dit stukje tracking code, kan je namelijk geen resultaten meten. Iets wat voor jou belangrijk is om de kosten te overwegen!

De beschikbare doelgroepen voor TikTok adverteren zijn vergelijkbaar met die van Snapchat Ads. De mogelijkheden zijn echter nog iets beperkter, waardoor je campagne moet voeren door het hele land. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het adverteren op Facebook, Instagram en Snapchat.

Qua targeting, heb je ook minder mogelijkheden. Zo zijn er slechts een beperkt aantal interesses beschikbaar en heb je te maken met leeftijds categorieën. Wél kan je remarketing toepassen! Dit doe je door een doelgroep te creëren van mensen die interactie hebben gehad met jouw content.

Adverteren op TikTok uitbesteden, waar moet ik zijn?

Bij Stay Awake natuurlijk! Wij zijn een social advertising agency, gespecialiseerd in de vrijetijdsmarkt met een creatieve geest. We zijn zelf nog jong, dus kunnen ook een adviserende rol aannemen voor de strategie en content.

Wil je meer weten? Geef een belletje, of neem contact met ons op!

Waarom wel of geen advertenties via TikTok laten lopen?

Er zijn bepaalde functies waar je rekening mee moet houden wanneer je wilt adverteren via TikTok. Doordat het een vrij nieuw platform is, zijn de mogelijkheden redelijk beperkt. Althans, in vergelijking met bijvoorbeeld Snapchat Ads en Facebook Ads.

Voordelen

    • De CPM (kosten per 1000 weergaven) zijn erg laag. Je bereikt dus veel mensen, voor weinig geld; 
    • Organisch bereik van TikTok is erg hoog;
    • Je kan eenvoudig een flinke achterban creëren, vooral met unieke content;
    • Alle resultaten zijn meetbaar door de TikTok Pixel;
    • Duidelijke call to action aanwezig;

Nadelen

    • Je moet door het hele land adverteren via TikTok. Je kan hierbij niet kiezen voor een specifieke plaats of provincie;
    • Je adverteert op een categorie qua leeftijd. Dit is bijvoorbeeld van 13 jaar tot 17 jaar en/of 18 jaar tot 24 jaar.;
    • Je kan slechts 150 tekens gebruiken als advertentie op TikTok, waarbij alleen de eerste regel zichtbaar is;
    • Opgemaakte advertenties op TikTok vallen snel op. In de negatieve zin van het woord. Dit omdat er eigenlijk alleen gebruik wordt gemaakt van eigen gemaakte TikTok’s. Hierdoor scrolt men snel door bij het zien van een (te mooi) opgemaakte advertentie.

Conclusie
In vergelijking met Snapchat Ads en Facebook Ads heb je met TikTok Ads minder functies. Hierdoor kan je niet zo specifiek targetten. Vooral het feit dat je landelijk moet adverteren, maakt het voor lokale bedrijven minder interessant. Echter hanteert het platform wel dezelfde manier van adverteren als de ‘concurrenten’.

Het platform is immens populair en vooral met een jonge doelgroep (Generatie Z) heb je met TikTok goud in handen. Heb je een doelgroep van 24 jaar of ouder, dan zouden wij TikTok afraden. Voor alle leeftijden daaronder, zouden we TikTok adverteren zeker aanraden!

Wil jij adverteren op TikTok? Hieronder de meest gestelde vragen op een rij.

Adverteren op TikTok

Als eerste moet je beschikken over een TikTok Ads Manager account. Deze kan je aanmaken via TikTok Business. Vanuit daar kan je campagnes creëren, de TikTok Pixel inrichten en een Tiktok advertentie publiceren per advertentiegroep.

Je betaald (net als bij Facebook en Instagram) voor het aantal weergaves. TikTok is net zoals Snapchat een goedkoop platform.

De CPM (kosten per 1000 weergaves) ligt gemiddeld op €1,50. Bij Facebook en Instagram ligt de CPM inmiddels al boven de €6. Via LinkedIn ligt deze zelfs hoger dan €20.

Uiteraard kan dat en we hopen binnenkort ook met jou samen te werken. Als online marketing bureau zijn wij gespecialiseerd in advertenties op TikTok, Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

We zijn trots dat we deze mooie merken onze vrienden mogen noemen.

X

TO THE RESCUE!

Extra handjes (en hersenen) nodig? Geef ons een digitale gil!

    Naam*
    Telefoonnummer*
    Hulp nodig?