Als je van iedere geïnvesteerde euro er 10 maakt, wat is dan je advertentiebudget? Oneindig. Toch? Juist. Althans, mits je een redelijke marge hebt op je product of dienst. Adverteren op Facebook en Instagram is anno 2020 eigenlijk voor alle bedrijven een must!

We leggen je uit hoe en waarom jij zou moeten adverteren op Facebook en Instagram. En als je goed leest, dan staan er wel meer dan 10 tips in. Maar die krijg je van ons cadeau! 🎁

Adverteren op Facebook, waar moet ik beginnen?

Het installeren van de Facebook Pixel. Zonder dit stukje code op je website, is niets meetbaar en maak je dus geen gebruik van de voordelen die online marketing te bieden heeft. Online marketing is juist zo interessant omdat je precies kan zien welke doelgroep(en) en advertenties geld in je laatje brengen. In tegenstelling tot offline marketing!

Waarom zou ik adverteren op Facebook en Instagram?

Je kan nog zo’n geweldig product of dienst aanbieden, als niemand hiervan op de hoogte is, ga je ook niets verkopen. Daarbij draait Facebook (en dus ook Instagram) het bereik van bedrijfspagina’s terug. Stel dat je 10.000 volgers hebt, dan laat Facebook je bericht nog maar zien aan slechts een paar procent. Als deze mensen allemaal het bericht delen, liken en reageren, dan pas besluit het algoritme van Facebook om je bericht te laten zien aan meerdere mensen.

Heb je gekochte likes op je pagina? Ai! Stel dat je bericht dus eerst aan 100 mensen wordt vertoond aan mensen uit ‘Verweggistan.. Inderdaad, die snappen niets van je bericht en zullen dus ook geen actie ondernemen!

Met een paar euro advertentiebudget op een post, laat je je bericht dus wél zien aan al je volgers. En de targeting mogelijkheden van Facebook zijn enorm, dus je ‘warme’ doelgroep bereiken is zo gepiept.

Genoeg gesproken, je komt hier voor onze Facebook en Instagram tips!

  • Aangepaste Events
    Als je de Facebook Pixel succesvol geïntegreerd hebt op je website, kan je ‘aangepaste events’ aanmaken. Hierbij geef je aan dat wanneer iemand op een bepaalde pagina komt, hij bijvoorbeeld succesvol een bestelling heeft geplaatst. Zo kan je vanuit de advertentie manager precies zien hoe vaak deze ‘event’ is behaald vanuit een campagne.
  • Lookalike Audiences oftewel, vergelijkbare doelgroepen;
    Heb je een aangepast evenement aangemaakt voor je bestellingen of voor winkelwagen toevoegingen? Mooi. Dan heeft Facebook een stukje magie te bieden. Zo kan je een vergelijkbare doelgroep aanmaken, waarbij Facebook opzoek gaat naar  1.000.000 mensen in Nederland (of een ander land naar keuze) die sterk overeenkomen met de door jou opgegeven doelgroep. Pro tip: Je kan van deze grote doelgroep ook 10 kleinere doelgroepen van 100.000 personen. Zo kan je ze alle 10 A/B-testen om te kijken welke het beste converteert.
  •  Aangepaste kolommen
    Wist je dat je bij Facebook Ads zelf je kolommen kan samenstellen? Afhankelijk van je doelstellingen is het wenselijk te kijken om naar statistieken zoals bereik, weergaven en frequentie. Wil je kijken hoe goed je advertenties scoren, gebruik dan statistieken zoals CTR (doorklik percentage), CPC (kosten per klik), CPM (kosten per 1000 weergaven), CPA (kosten per conversie), ROAS (return on ad spend).
  • Maak gebruik van de juiste campagne doelstellingen
    Bij het aanmaken van een campagne, kan je Facebook laten weten waarvoor de campagne dient. Wil je juist veel likes en reacties op je bericht? Kies dan voor betrokkenheid. Wil je aankopen realiseren? Kies dan voor de doelstelling: ‘Conversies’.
  • Let op de leerfase van Facebook
    Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, heeft Facebook even de tijd nodig om je doelgroep te leren kennen. De leerfase wordt aangegeven op advertentieset niveau en na 50 conversie is Facebook uitgeleerd. De resultaten worden vanaf dat moment ook een stuk stabieler. Pro tip: Hou bij je campagne doelstellingen rekening met de leerfase. Als je advertentieset geen 50 conversies kan behalen in 7 dagen, krijg je de melding ‘leren beperkt’. Dit houdt in dat Facebook te weinig resultaten heeft om je advertenties te stabiliseren.
  • Specifieke targeting 
    Wij werken het liefste met specifieke targeting. Dit omdat we daarop onze advertenties kunnen sturen, en precies weten wie er in onze doelgroep zit. Je kan bijvoorbeeld adverteren op mensen die geïnteresseerd zijn in ‘festivals’, maar je kan je doelgroep nog verder verkleinen door deze te combineren. Denk hierbij aan mensen die geïnteresseerd zijn in ‘festivals’ én ‘mensen die geïnteresseerd zijn in geplande evenementen’ én woonachtig zijn in Eindhoven én tussen de 18-28 jaar zijn.
  • Custom Audiences
    Met custom audiences kan je zelf doelgroepen aanmaken. Denk hierbij aan je klantenbestand, website bezoekers, mensen die het afgelopen jaar hebben gereageerd op je Instagram profiel, mensen die aanwezig staan op je Facebook evenement etc. De mogelijkheden zijn oneindig!
  • Remarketing
    Dit is eigenlijk de meest effectieve manier van adverteren op social media. Herken je dat, wanneer je op CoolBlue naar een koffiezetapparaat kijkt, en je deze vervolgens op al je social media accounts te zien krijgt? Dat is nou de kracht van remarketing. Zij hebben dus een custom audience aangemaakt van mensen die de desbetreffende pagina hebben bekeken, en daar adverteren zij vervolgens weer op. Het is uiteraard wel wat werk, maar belachelijk efficiënt.
  • Test altijd meerdere advertenties
    Dit zou je eigenlijk altijd moeten doen. De titel van een advertentie kan al meerdere procenten verschil maken in het doorklik percentage, net als een andere thumbnail. Maar een video is vaak in de veiling van Facebook weer goedkoper qua CPM dan een afbeelding. Door meerdere advertenties te testen, kan je achterhalen wat voor jou het goedkoopste is én het beste werkt.
  • Geautomatiseerde regels
    Als marketeer kan je natuurlijk niet ieder kwartier van de dag je campagnes controleren. Facebook kan dat wel voor je doen. Goud toch? Wij werken altijd met meerdere advertentieregels en ook met een externe tool die nog meer mogelijkheden biedt. Wij gebruiken per account verschillende regels, maar wanneer de frequentie hoger is dan 4, zetten wij een advertentie ten alle tijden uit. Dit omdat dan de CPC en CPM door het dak vliegen! Heeft een advertentieset een gunstige ROAS? Dan gebruiken wij een geautomatiseerde regel die het dagelijkse budget 1 keer per dag verhoogd met 20%. Let hierbij op dat je dit met stappen doet van maximaal 20%, anders is de kans aanwezig dat je campagnes weer opnieuw starten met de leerfase.

We kunnen er een boek over schrijven, maar dit zijn wel de basisbeginselen van adverteren op Facebook & Instagram. Pittig hè? Loop je ergens tegenaan met je campagnes, heb je een vraag voor ons of twijfel je toch om je advertenties uit te besteden? Geef even een gil, wij helpen je graag verder!

Wil jij nou écht resultaat halen uit jouw Facebook en Instagram campagnes?

Wij werken met een aantal hele mooie opdrachtgevers, en behalen altijd positieve resultaten. Daarbij proberen we ons dagelijks bij te scholen op het gebied van ‘social advertising’, om altijd voor te lopen op de rest van de wereld. Adverteren kost een hoop tijd, energie en moeite, maar als we dan een mooie rapportage aan het einde van de maand kunnen sturen, worden we daar wel warm van! 🔥 App, bel, mail of roep ons, zodat we samen aan de slag kunnen.